تبلیغات
www.parlaclick.com the best - چگونه گلودرد را بهبود دهیم؟
the best
خبر - طنز - و...

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

چگونه گلودرد را بهبود دهیم؟

گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است كه با نام « فارینژیت » نیز شناخته میشود.
گلودرد میتواند در اثر ویروس، باكتری یا موادی مثل الكل، تنباكو یا آلاینده های موجود در هوا به وجود آید.
گلودردی كه با نظر پزشک، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک یا سایر داروها ندارد، معمولاً با یک سری درمان های خانگی بهبود می یابد.

 

1. از داروهای مسكن كه نیاز به نسخه پزشک ندارند، استفاده نمایید؛ مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروكسن. این داروها درد و تب را كاهش میدهند.

2. آب نمک غرغره كنید. یک چهارم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب حل كنید و چند بار در روز با آن غرغره كنید. آب نمک گلو را شستشو میدهد، درد گلو را كم میكند و خلط و ترشحات پشت گلو را از بین میبرد.

- آب و مایعات فراوانی بنوشید؛ مثل آب میوه ها، چای كمرنگ و... ، ولی هر نوع غذا یا نوشیدنی كه التهاب گلو را بدتر میكند، مصرف نكنید؛ مثل شیر و لبنیات.
- در اتاق خواب تان، یک دستگاه بخور روشن كنید تا هوای اتاق مرطوب باشد.


مخلوط عسل و لیمو ترش و آب

- عسل را در چای یا آب گرم حل كنید و بنوشید.
- آب نبات سفت بمكید تا سطح داخلی دهان تان، پیوسته مرطوب باشد (هر چقدر شیرینی آب نبات كمتر باشد، بهتر است). همچنین میتوانید با آب گرم، دهان تان را بشویید.
- عسل و آب لیمو ترش را در آب گرم حل كنید و بنوشید.

- آب نبات روی بمكید تا گلودردتان آرام شود.
- برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان، مولتی ویتامین بخورید.
- از تماس با گرد و غبار، دود سیگار و سایر مواد محرک شیمیایی خودداری كنید.

*نكات

1. مصرف آنتی بیوتیک ها تأثیری در بهبود گلودردهای ناشی از ویروس ها ندارند.

2. بعد از این كه گلودردتان خوب شد، مسواک خود را عوض كنید و مسواک تازه ای بخرید.

غذاهایی كه موقع گلودرد باید بخورید

گلودرد باعث میشود موقع قورت دادن غذا، احساس درد و ناراحتی كنید. لذا باید غذاهایی را بخورید كه كمتر اذیت میشوید.

1. مواد غذایی نرم:
از خوردن مواد غذایی سفت و ترد مثل چیپس یا نان برشته و خشک خورداری كنید. مواد غذایی خشک مثل شیرینی خشک كشمشی را نخورید، زیرا قورت دادن آنها سخت است.
در عوض از غذاهای نرم استفاده كنید. اگر ماده غذایی نرمی برای خوردن ندارید، میتوانید بعد از پخت غذا، آن را در مخلوط كن بریزید تا نرمو یک دست شود. ممكن است لازم باشد كمی شیر یا مایع دیگری به غذا اضافه كنید تا برای قورت دادن، سفت نباشد.
مواد غذایی نرم شامل: فرنی، ژله، تخم مرغ، موز، هندوانه، ماست، پنیر نرم، ماكارونی پخته، سبزیجات پخته له شده، گوشت له شده و نوشیدنی های حاوی شیر است.
به یاد داشته باشید كه محصولات لبنی مثل شیر و بستنی ممكن است تولید خلط را در گلو افزایش دهند و شما مجبور شوید مرتباً آن را خارج كنید كه این كار، درد و ناراحتی گلو را بدتر میكند.
هر چند كه لبنیات، آرامش بخش و مغذی هستند، ولی اگر بعد از خوردن آنها، سرفه تان بیشتر شد یا مجبور شدید خلط گلویتان را پاک كنید، بهتر است كمتر مصرف كنید.

2. مایعات و نوشیدنی ها:
*شما باید نوشیدنی های ولرم یا خنک بنوشید، غذاهای داغ باعث سوزش گلو میشوند.
*از مصرف آب میوه هایی كه چاشنی دارند، یا اسیدی هستند مثل آب پرتقال، گریپ فروت ، لیموناد یا آب گوجه فرنگی خودداری كنید.
*سعی كنید آب گوشت نمک دار بخورید، زیرا نمک درد گلو را تسكین میدهد. (البته افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید غذاهای شور بخورند).
*نوشیدن مایعات با نی ممكن است درد كمتری در گلو ایجاد كند.
*نوشیدنی هایی را انتخاب كنید كه مغذی باشند؛ مثل آب میوه ها یا آب سبزیجات.
*از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه خودداری كنید.

3. تهیه غذاهای مناسب در موقع گلودرد:
*به جای این كه سبزیجات را خام بخورید، آنها را بپزید.
*غذای خود را به قسمت های كوچک تقسیم كنید و در مورد غذاهایی مثل ساندویچ، گازهای كوچكی بگیرید.
*گوشت را پخته و له كنید و با آب گوشت یا كمی كره، آن را نرم كنید تا بتوانید به آسانی قورتش دهید.
*از مصرف غذاهای پر ادویه و داغ خودداری كنید.
*مواد غذایی را بپزید تا نرم شوند و قبل از خوردن آنها، اجازه دهید تا كمی خنک شوند (یعنی داغ نباشند.)
*موز و میوه ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. سپس در مخلوط كن بریزید و شیر موز یا سایر مخلوط میوه ها را تهیه كنید.

درباره وبلاگ

نظر بدهید
مدیر وبلاگ :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان